Facebook

10 tegn på magnesiummangel

Lesetid: 2-3 min
10 tegn på magnesiummangel

Magnesium er ett av mineralene som forekommer i størst mengde i kroppen. Magnesium inngår i mengder av ulike biokjemiske prosesser i kroppen, og er utrolig viktig for å opprettholde god helse. Mineralet bidrar blant annet til elektrolyttbalansen, til å minske trøtthet og utmattelse, til normal muskelfunksjon og til nervesystemets normale funksjon, i tillegg til normal psykologisk funksjon. Magnesium er dessuten viktig fordi det bidrar til å opprettholde normale tenner og beinmarg. Videre bidrar magnesium til normal energiomsetning og normal proteinsyntese, og spiller dessuten en rolle i celledelingsprosessen. 

Mindre enn én prosent av alt magnesium finnes i blodet. Majoriteten av all magnesium i kroppen finnes i skjelettet og intracellulært. Ettersom nivåene i blodet ikke speiler kroppens magnesiumnivåer er det ikke uvanlig at man tror man har gode nivåer, men likevel virkelig har underskudd av dette viktige mineralet. Personer med kronisk magnesiummangel kan altså ha normale nivåer av magnesium i blodet. Vær oppmerksom på disse symptomene som kan være et tegn på magnesiummangel.

1. Besvær med minnet og dårlig konsentrasjon 

Om du merker at minnet svikter, at du har tungt for å lære eller at du har vanskelig for å konsentrere deg, kan det skyldes mangel på magnesium. Energifabrikkene i alle celler, de såkalte mitokondriene, trenger magnesium for å fungere. Hjernen er dessuten ekstra rik på mitokondrier.

2. Kronisk hodepine og migrene 

Personer som lider av kronisk migrene har ofte lavere nivåer av magnesium, ifølge forskning. Magnesium er nødvendig for at nerveceller i hjernen skal bevare sitt elektriske potensial. Om man mangler magnesium, kan nevrologiske plager som blant annet migrene forverres. Forskning viser at tilskudd av magnesium minsker både frekvens og intensitet når det gjelder migrene og hodepine.

3. Trøtthet 

Kronisk trøtthet kan skyldes magnesiummangel. Magnesium er den nest vanligste intracellulære kationen etter kalium, og magnesium er involvert i mer enn 600 enzymatiske reaksjoner, inkludert energimetabolismen. Har man for lite magnesium kan det påvirke energiproduksjonen negativt, og man blir ikke mer opplagt samme hvor mye man hviler.

4. Forstoppelse 

Forstoppelse er et vanlig mage- og tarmbesvær. Magnesium er viktig for at musklene skal fungere normalt. Musklene som regulerer tarmenes kontraksjoner, behøver like mye magnesium som musklene rundt skjelettet vårt. Ved magnesiummangel fungerer ikke de musklene som trengs for å føre tarminnholdet videre i tarmen som de skal. Forskning viser at magnesium kan lindre kronisk forstoppelse og smerteopplevelse ved toalettbesøk. 

5. Problemer med å sovne og søvnproblemer 

Hvis man har problemer med å sovne, våkner om natten eller har generelt dårlig søvn, kan det skyldes magnesiummangel. Flere studier har vist at magnesium forbedrer opplevd søvn og minsker søvnløshet. Magnesium forbedrer dessuten konsentrasjonen av det viktige søvnhormonet melatonin.

6. Muskelspasmer og kramper 

Magnesium bidrar til nervesystemets normale funksjon, samt til normal muskelfunksjon. Magnesiummangel kan lede til uforklarlige muskelspasmer og kramper, men underskudd på magnesium kan også føre til dårligere koordinasjon, muskelsvakhet og smertefulle kramper. Dette er et vanlig tegn på magnesiummangel. Gravide kvinner som har underskudd på magnesium, kan oppleve mindre kramper om de tar tilskudd av magnesium.

7. Kronisk smerte 

Om du lider av kroniske smerter, kan det blant annet skyldes magnesiummangel. Langvarig smerte kan være relatert til kronisk muskelsammentrekning eller at nervene ikke fungerer som de skal. Om man har lave nivåer av magnesium i kroppen kan både muskelapparatet og nervesystemet fungere dårlig, hvilket kan føre til kroniske muskelsmerter.

8. Uregelmessig hjerterytme – hjertearytmi 

Magnesium bidrar til å regulere kalsium- og kaliumkonsentrasjonen i alt muskelvev i kroppen. Også hjertets muskler trenger magnesium for at de skal kunne spenne seg og slappe av på riktig måte. Underskudd på magnesium kan føre til uregelmessig hjerterytme, også kalt hjertearytmi, og man kan oppleve for raske eller for langsomme hjerteslag eller plutselige forandringer i hjerterytmen.

9. Nummenhet og prikking 

Om du kjenner nummenhet og prikking i kroppen, vanligvis i hender og føtter, kan det delvis bero på magnesiummangel, ettersom magnesium trengs for at nervesignaler skal sendes korrekt. Om nummenhet og prikking kommer an på på magnesiummangel, kan dette enkelt rettes opp i med tilskudd av magnesium.

10. Humør 

Magnesium er viktig for å regulere signalsubstanser som i sin tur trengs for å regulere blant annet humøret vårt. Om man har underskudd på magnesium kan humøret bli negativt påvirket, og man kan blant annet kjenne seg mer urolig, bli lettere irritert eller få humørsvingninger. 

Om man skal ta magnesium er det alltid best å ta magnesium av høyeste kvalitet, uten skjult magnesiumoksid. Greatlifes egen magnesium er ekstremt ren, naturlig glutenfri, uten soya, melkeprodukter, GMO, ugressmidler og plantevernmidler. Den har ingen skjulte stoffer som maltodextrin, kunstige søtningsmidler, fargestoffer, konserveringsmidler, herdede oljer, maissirup og magnesiumstearat. 

Kontakt vår kundetjeneste på info@greatlife.no for å få kostnadsfrie kostråd og andre kostnadsfrie råd for egenpleie og helseprotokoll som du kan følge for å optimere helsen din. Våre egenpleieprotokoller skal ikke benyttes for å stille diagnoser, behandle eller lege sykdommer. Våre egenpleieprotokoller er råd og tips til egenpleie som ikke erstatter konvensjonell sykepleie. Kosttilskudd bør ikke benyttes som erstatning for variert kost. Det er viktig med en variert og balansert kost og sunn livsstil.

Forfatter


Greatlife.no

Greatlife.no Greatlife.no ble startet med bakgrunn i en misnøye med de kosttilskudd som fantes på markedet. Vi savnet og ønsket å kunne tilby produkter som vi selv kunne tenke oss å bruke, og som var så trygge at vi kunne gi dem til våre barn samt anbefale dem til være nære og kjære.

 

Vitenskapelige referanser og kilder

Vis referanser

Ismail AAA, Ismail Y, Ismail AA. Chronic magnesium deficiency and human disease; time for reappraisal? QJM. 2018 Nov 1;111(11):759-763. doi: 10.1093/qjmed/hcx186. PMID: 29036357.

Yamanaka R, Tabata S, Shindo Y, Hotta K, Suzuki K, Soga T, Oka K. Mitochondrial Mg(2+) homeostasis decides cellular energy metabolism and vulnerability to stress. Sci Rep. 2016 Jul 26;6:30027. doi: 10.1038/srep30027. PMID: 27458051; PMCID: PMC4960558.

Chiu HY, Yeh TH, Huang YC, Chen PY. Effects of Intravenous and Oral Magnesium on Reducing Migraine: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Pain Physician. 2016 Jan;19(1):E97-112. PMID: 26752497.

Dolati S, Rikhtegar R, Mehdizadeh A, Yousefi M. The Role of Magnesium in Pathophysiology and Migraine Treatment. Biol Trace Elem Res. 2020 Aug;196(2):375-383. doi: 10.1007/s12011-019-01931-z. Epub 2019 Nov 5. PMID: 31691193.

Feeney KA, Hansen LL, Putker M, Olivares-Yañez C, Day J, Eades LJ, Larrondo LF, Hoyle NP, O'Neill JS, van Ooijen G. Daily magnesium fluxes regulate cellular timekeeping and energy balance. Nature. 2016 Apr 21;532(7599):375-9. doi: 10.1038/nature17407. Epub 2016 Apr 13. PMID: 27074515; PMCID: PMC4886825.

Abbasi B, Kimiagar M, Sadeghniiat K, Shirazi MM, Hedayati M, Rashidkhani B. The effect of magnesium supplementation on primary insomnia in elderly: A double-blind placebo-controlled clinical trial. J Res Med Sci. 2012 Dec;17(12):1161-9. PMID: 23853635; PMCID: PMC3703169.

Reno AM, Green M, Killen LG, OʼNeal EK, Pritchett K, Hanson Z. Effects of Magnesium Supplementation on Muscle Soreness and Performance. J Strength Cond Res. 2020 Oct 1. doi: 10.1519/JSC.0000000000003827. Epub ahead of print. PMID: 33009349.

Supakatisant C, Phupong V. Oral magnesium for relief in pregnancy-induced leg cramps: a randomised controlled trial. Matern Child Nutr. 2015 Apr;11(2):139-45. doi: 10.1111/j.1740-8709.2012.00440.x. Epub 2012 Aug 22. PMID: 22909270; PMCID: PMC6860204.

Barna O, Lohoida P, Holovchenko Y, Bazylevych A, Velychko V, Hovbakh I, Bula L, Shechter M. A randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter study assessing the efficacy of magnesium oxide monohydrate in the treatment of nocturnal leg cramps. Nutr J. 2021 Oct 31;20(1):90. doi: 10.1186/s12937-021-00747-9. PMID: 34719399; PMCID: PMC8559389.

de Baaij JH, Hoenderop JG, Bindels RJ. Magnesium in man: implications for health and disease. Physiol Rev. 2015 Jan;95(1):1-46. doi: 10.1152/physrev.00012.2014. PMID: 25540137.

Piccolo J, Kolesar JM. Prevention and treatment of chemotherapy-induced peripheral neuropathy. Am J Health Syst Pharm. 2014 Jan 1;71(1):19-25. doi: 10.2146/ajhp130126. PMID: 24352178.

Du J, Zhu M, Bao H, Li B, Dong Y, Xiao C, Zhang GY, Henter I, Rudorfer M, Vitiello B. The Role of Nutrients in Protecting Mitochondrial Function and Neurotransmitter Signaling: Implications for the Treatment of Depression, PTSD, and Suicidal Behaviors. Crit Rev Food Sci Nutr. 2016 Nov 17;56(15):2560-2578. doi: 10.1080/10408398.2013.876960. PMID: 25365455; PMCID: PMC4417658.

Artikeln bygger på en artikel av Dr. David Jockers, 10 Signs Of Magnesium Deficiency.