Facebook

5 enkle tips for et godt immunforsvar

Lesetid: 2-3 min
5 enkle tips for et godt immunforsvar

Det viktigste vi har for å ikke bli syke er immunforsvaret vårt. Det består av mengder av celler og ulike systemer i kroppen som alle må virke sammen, og dessuten må fungere bra for at vi skal holde oss friske. Vi har funnet fram fem enkle tips og råd som hjelper deg med å få et godt og sterkt immunforsvar.

1. Sov godt

Visste du at personer som sover dårlig eller sover for få timer lettere blir syke når de blir eksponert for virus? Man klarer ofte én eller to netter med dårlig søvn, men om det hender for mange ganger påvirkes immunforsvaret negativt. Det er mye du kan gjøre for å forbedre søvnen, og vi har faktisk skrevet en hel. artikkel med 17 håndfaste tips som beskriver hvordan du får verdens beste søvn.

2. Få i deg god næring

Vi fyller bilene våre med riktig drivstoff, ellers går det ikke an å kjøre. Det samme gjelder for kroppen. For at den skal fungere bra trenger den riktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Den europeiske myndigheten for matvaresikkerhet (EFSA) har kommet fram til at man ikke bør ha mangel på disse vitaminene og mineralene om man vil ha et velfungerende immunforsvar:

  • A-vitamin (finnes i alle våre multivitaminmineraler)
  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • Vitamin B6 (Pyridoxin)
  • Folat
  • Vitamin B12
  • Jern
  • Sink
  • Selen
  • Kobber

Hva er den beste måten å få i seg vitaminer og mineraler på? En sunn, balansert og næringsrik kost. Dessverre er det mange som tror at de spiser sunnere og mer næringsrik mat enn de egentlig gjør. Dessuten har en del matvarer blitt mer næringsfattige på grunn av industrialiserte dyrkingsmetoder. Det er heller ikke uvanlig med høyt stressnivå og mage- og tarmplager som leder til dårligere næringsopptak. Da kan kosttilskudd være en billig forsikring, mener vi.

3. Rør på deg

Regelmessig fysisk aktivitet er bra for helsen, men det er få som vet hvor viktig det er for immunforsvaret. Akutte virusinfeksjoner i luftveiene er den fremste infeksjonssykdommen i verden, men regelmessig fysisk aktivitet kan faktisk redusere forekomsten av dem. Det skyldes flere faktorer, som at den viktige lymfesirkulasjonen blir bedre, men også at viktige stoffer som dreper virus og bakterier slippes fri. Tren gjerne utendørs, og tren etter egen kapasitet.

4. Går tur i fri natur

De fleste har kjent på hvor deilig det er å ha gått en lang tur i fri natur. Naturen leger, pleier man å si, og det finnes forskning som viser at dersom man går tur i naturen reduseres stress, og man får bedre helse. Om man dessuten går om formiddagen, får man også det viktige morgenlyset som er så viktig for å kunne sove godt om kvelden.

5. Reduser stress

Det er vanskelig å ikke kjenne indre stress iblant. Vi er riktignok svært gode til å håndtere akutt stress. Problemet er når stresset ikke slipper taket og blir mer eller mindre kronisk. Den typen stress tåler vi ikke spesielt godt. Stress nedregulerer immunforsvaret, fordøyelsen, cellereparasjon og fertilitet. De fleste kjenner til at langvarig stress ikke er sunt, men hva skal man gjøre? Vi har gode og kostnadsfrie råd for egenpleie mot stress. De erstatter ikke sykepleie og leger ikke sykdommer, men er gode tips og råd som man enkelt kan gjøre hjemme. Send oss en e-post på info@greatlife.no, så får du vite mer.

Kontakt vår kundestøtte på info@greatlife.no for å motta kostnadsfrie kostråd og andre kostnadsfrie råd for selvpleie og helseprotokoll som du kan følge for å optimere ditt immunforsvar. Vår egenpleieprotokoll skal ikke anvendes for å stille diagnose, behandle eller lege sykdommer. Vår egenpleieprotokoll består av råd og tips for egenpleie som ikke erstatter konvensjonell sykepleie. Kosttilskudd bør ikke benyttes som erstatning for variert kost. Det er viktig med en mangesidig og balansert kost og sunn livsstil.

Forfatter


Greatlife.no

Greatlife.no Greatlife.no ble startet med bakgrunn i en misnøye med de kosttilskudd som fantes på markedet. Vi savnet og ønsket å kunne tilby produkter som vi selv kunne tenke oss å bruke, og som var så trygge at vi kunne gi dem til våre barn samt anbefale dem til være nære og kjære.

 

Vitenskapelige referanser og kilder

Vis referanser

Childs CE, Calder PC, Miles EA. Diet and Immune Function. Nutrients. 2019;11(8):1933. Published 2019 Aug 16. doi:10.3390/nu11081933

da Silveira MP, da Silva Fagundes KK, Bizuti MR, Starck É, Rossi RC, de Resende E Silva DT. Physical exercise as a tool to help the immune system against COVID-19: an integrative review of the current literature. Clin Exp Med. 2021;21(1):15-28.

Mau M, Aaby A, Klausen SH, Roessler KK. Are Long-Distance Walks Therapeutic? A Systematic Scoping Review of the Conceptualization of Long-Distance Walking and Its Relation to Mental Health. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(15):7741. Published 2021 Jul 21. doi:10.3390/ijerph18157741

Andersen L, Corazon SSS, Stigsdotter UKK. Nature Exposure and Its Effects on Immune System Functioning: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(4):1416. Published 2021 Feb 3. doi:10.3390/ijerph18041416